SLAGERS AAN HET WOORD

Hoe kijken onze klanten eigenlijk naar 50 jaar G. van Dalen's Vleescentrale?

In Van Dalen zie ik een betrouwbare en veelzijdige partner. Je kunt alle producten zo krijgen als je het wilt en ze staan altijd voor je klaar.

Met hun werkwijze helpen ze ons om snel te handelen en dus te allen tijden te kunnen blijven verkopen. Met hun producten kun je als slager het ambacht uit blijven stralen.

SLAGERIJ DICK KOK

Hoe ziet de slagerij van de toekomst eruit?

Gemak wordt voor de consument steeds belangrijker en de vraag naar ‘gemak’ zal alleen maar meer groeien. Je hoort steeds vaker over een soort ‘eetwinkel’. Ook ik denk dat we in de toekomst nog meer naar dit concept moeten gaan kijken. De slager van de toekomst verkoopt verse én gezonde kant-en-klaarmaaltijden. Het gaat steeds meer richting traiteur. Toch hoop/denk ik dat we ook vlees kunnen blijven verkopen, maar dit moet dan wel betrouwbaar en duurzaam zijn.


Bewustwording

De consument gaat steeds bewuster om met vlees. Als men gaat koken mag het best iets meer kosten, als het maar goed vlees is en voorzien van een goed advies. Het luxere vlees gaat men toch nog wel bij de slager kopen. Dit merken wij de laatste jaren al met het barbecuevlees. Luxe, groot en smakelijk vlees gaat steeds vaker op de BBQ.


De juiste uitstraling, dat wordt de uitdaging
Het wordt een uitdaging om ook uit te gaan stralen wat hierboven beschreven is. We moeten inspelen op de trends en de verwachtingen van de consument. En toch ook de specialist blijven voor vlees en vleeswaren.

SLAGERIJ PATRICK BROERSEN

Hoe ziet de slagerij van de toekomst eruit?

Consumenten worden steeds meer verwend en willen alles klant-en-klaar hebben. Met een divers aanbod van ambachtelijk gemaakte producten kunnen we blijven bestaan. Hetzij om zelf te bereiden of alleen om te verwarmen. Kant-en-klaarmaaltijden worden in de toekomst een grote productgroep, nog groter dan het nu al is. Mensen willen verwend worden!

Vers vlees zullen we ook blijven verkopen, maar dan wel vooral de kwalitatief betere producten met een verhaal. Zoals Boerderijkip, HeydeHoeve varken en Vlees van Gilles rundvlees.


Minder vleesconsumptie

Ik verwacht dat de consument (we zien het nu al) minder vlees gaat eten, maar meer kwalitatief vlees. Dus daar zit voor ons de uitdaging de komende jaren. We moeten kwaliteit leveren en ervoor zorgen dat de klanten iets extra’s krijgen.

Meer samenwerken voor lagere kosten

Momenteel doen we veel zelf, maar in de toekomst wordt kostenbeheersing nog veel belangrijker. Ik verwacht daarom dat Van Dalen in toekomst nog veel meer werk voor ons gaat doen, zoals worst maken. Zolang ik nog een chef slager in dienst heb en onze worstmachines hun werk blijven doen, zal ik zelf worst blijven maken. In de toekomst is het een hele mooie oplossing dat Van Dalen (een gedeelte van) onze productie zou overnemen.

Ik verwacht dat de consument (we zien het nu al) minder vlees gaat eten, maar meer kwalitatief vlees.

SLAGERIJ ARIE KLAVER

Sinds 2011 in beheer van Stef Klaver

Arie Klaver & Van Dalen, een samenwerking die bijna net zo ver terug gaat als ons jubileum. Inmiddels staat Stef Klaver sinds 2011 aan het roer van de slagerij in Schagen. Hoe denkt hij over de toekomst?


Grootwinkelbedrijven willen in de toekomst steeds meer culinair vlees verkopen. Dat kunnen zij niet zo goed als wij, maar dat onderscheid moeten we wel zichtbaar maken bij de consument. Dus met lokale producten waarbij dierenwelzijn hoog in het vaandel staat. Maar ook met je verhaal. Wij moeten de consument vertellen waarom je nog een lekker stukje vlees kan eten dat verantwoord is.


Juiste focus

Ik denk dat slagers zich meer moeten richten op hun klanten, de beleving en het personeel. Niet op productie. Je moet de klant adviseren en niet zelf achterin staan om worst te maken. Dan weet de klant niet wat-ie koopt. Als ondernemer heb je het al druk genoeg en dan moet je focus aanbrengen. Je kunt beter twee dingen goed doen, dan zes dingen wat minder.


"Ik wil jullie allemaal van harte feliciteren met deze prestatie!"
Stef Klaver


Kleinschalige productie op maat

Veel slagers maken heel veel zelf. Voor hen is Van Dalen is een goede partij om wat dingen uit te besteden zodat je meer focus krijgt op je zaak en de klant. Meer tijd voor klanten betekent uiteindelijk ook meer verkopen.


Er zijn ook veel slagers die vinden dat je allemaal zelfgemaakte producten moet hebben. Juist hierin is Van Dalen een goede partner, omdat zij alles precies zo maken als je het hebben wilt. Wij hebben bijvoorbeeld eigen vee op de Keins in Schagen en dat wordt bij Van Dalen geslacht. We kunnen precies zeggen hoeveel, hoe en met welke receptuur we het willen hebben. Alles gaat dus op maat, maar ik heb niet de productie in eigen huis.’


Arie Klaver was vroeger werkzaam als manager bij Gilles van Dalen. Destijds had Van Dalen ook nog 14 winkels in de regio. Naderhand wilde Gilles de winkels verkopen en heeft Arie Klaver de winkels in Langedijk en Schagen overgenomen. De winkel in Langedijk werd uiteindelijk verkocht aan broer Laus Klaver en sinds januari 2011 is de winkel in Schagen overgenomen door Stef Klaver.


SLAGERIJ
GEBR. DE GROOT

Over 10 jaar zijn er nog maar 1000 slagerijen. Het gaat dan om puur gemak (maaltijden) en pure ambacht (echt specialiseren).

Welke uitdagingen verwacht je in de toekomst?

Gewoon blijven vernieuwen. Uitstralen wie je bent en daar duidelijk in zijn. Dit zijn wij dan ook altijd al geweest.


G. van Dalen's Vleescentrale is een goede partner voor een ambachtelijke slager die meedenkt en een slager veel werk uit handen neemt.

SLAGERIJ RUUD BURGER

Ik denk dat de slagerij van de toekomst zich meer gaat specialiseren in vlugklaar artikelen en als een eetwinkel. Deze specialisatie is voor ons ook direct de grootste uitdaging die ik in de toekomst voorzie.

Aandacht voor de juiste dingen

Ikzelf vind de productie van vleeswaren te tijdrovend. Je kunt tegenwoordig heel veel lekkere vleeswaren en worst inkopen. Van Dalen is zo’n bedrijf. Bij Dick kan ik rundvlees uit de streek krijgen en varkensvlees van Heydehoeve. Het is vlees met een verhaal. En dat verhaal wil ik aan mijn klanten vertellen.

De focus ligt voor mij bij mijn klanten en de toonbank. Vers vlees en mooie specialiteiten, gecombineerd met salades en kant-en-klaarmaaltijden. Alles wat je in een lekkere eetwinkel mag verwachten staat bij ons in de toonbank.Hier gaat dan ook alle aandacht naartoe.

SLAGERIJ
SANDER DUIN

De toekomst van ons vak? Ik denk dat alleen de écht goede slagers overblijven en nog groter gaan worden. Ook zullen slagerijen geleidelijk meer transformeren naar een delicatessenzaak of zogenaamde ‘eetwinkel’. 


Eerlijk is eerlijk, het karbonaadje gaat toch plaatsmaken voor kant-en-klaarmaaltijden of salades. Deze trend zien we ook al bij ons in de winkel. We zijn drie weken terug met maaltijdsalades begonnen en verkochten afgelopen donderdag 21 salades. Dat heb ik aan karbonades niet gered.

Elke dag nieuwe uitdagingen

Het is belangrijk dat we elke dag, elke week, elke Pasen, elke Kerst tot een nieuwe uitdaging gaan maken. Onder andere de ‘Uw Slager’ formule helpt ons hierbij met wekelijkse aanbiedingen en acties. 

Ook de samenwerking en het meedenken door Van Dalen werkt goed. Er worden innovatieve en vooral goede producten ontwikkeld en geleverd. Via de nieuwsbrieven ben ik onlangs achter jullie kaasworstjes gekomen. Geweldig product! En vorige week zag ik de platte ontbijtspek. Deze probeer ik dan, en als goed bevalt ga ik erop over. 

Ook de samenwerking en het meedenken door Van Dalen werkt goed. Er worden innovatieve en vooral goede producten ontwikkeld en geleverd.

OOK IETS VAN JE LATEN HOREN?

Dat vinden we natuurlijk alleen maar leuk! Laat het ons weten via onze Facebook pagina.